Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10322
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rego, Ana Paula Costa | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-10T17:36:00Z | - |
dc.date.available | 2017-03-10T17:36:00Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | REGO, Ana Paula Costa. Loucos uns pelos outros: o desafio do processo de empoderamento no CAPs. 2016. 51 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário Brasília, Brasília, 2016. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10322 | - |
dc.description.abstract | Esta monografia teve por objetivo refletir criticamente acerca da experiência de estágio profissional da autora, graduanda em psicologia, em um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS) no Distrito Federal. A intervenção proposta pela estagiária, alinhada aos preceitos da reforma psiquiátrica e da desinstitucionalização, consistiu na realização de um curso de jardinagem e paisagismo para os usuários do CAPS, com duração de três meses, duas vezes por semana, duas horas por dia, perfazendo um total de vinte e quatro encontros, com possibilidade de certificação. Realizou-se busca ativa de um profissional de jardinagem no território para ministrar o curso. Utilizou-se de estratégia de investigação que consistiu em criar um campo de participação observante da autora com uso de diários de campo reflexivos que serviram de base à posterior análise. A proposta pareceu eficaz, uma vez que permitiu aos usuários participar na comunidade como profissionais certificados, o que favoreceu o processo de empoderamento destes. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Camila Loscha (camila.loscha@uniceub.br) on 2017-03-08T17:41:55Z No. of bitstreams: 1 20781193.pdf: 605701 bytes, checksum: 87f17cc1fb5d538e19c58cf9ec940bdb (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Gisely Teixeira (gisely.teixeira@uniceub.br) on 2017-03-10T17:36:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 20781193.pdf: 605701 bytes, checksum: 87f17cc1fb5d538e19c58cf9ec940bdb (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2017-03-10T17:36:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 20781193.pdf: 605701 bytes, checksum: 87f17cc1fb5d538e19c58cf9ec940bdb (MD5) Previous issue date: 2016 | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | CAPS | pt_BR |
dc.subject | Saúde mental | pt_BR |
dc.subject | Experiência de estágio | pt_BR |
dc.subject | Desinstitucionalização | pt_BR |
dc.subject | Empoderamento | pt_BR |
dc.subject | CAPS | pt_BR |
dc.subject | Mental Health | pt_BR |
dc.subject | Internship experience | pt_BR |
dc.subject | Deinstitutionalization | pt_BR |
dc.subject | Empowerment | pt_BR |
dc.title | Loucos uns pelos outros: o desafio do processo de empoderamento no CAPS | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.date.criacao | 2016 | - |
dc.identifier.orientador | Bizerril Neto, José | pt_BR |
dc.description.notas | The purpose of this paper is to critically reflec t on the author’s professional internship experience, as an undergraduate student in Psychology, at a Center for Psychosocial Care (CAPS) in the Federal District, Brazil. The intervention proposed by the trainee, in line with the principles of the psychiatric reform and deinstitutionalization, consisted of a three - month gardening and landscaping course for CAPS users, being held twice a week, two hours a day, wit h a total of twenty -four meetings, which includ ed the possibility of certification. An active search was conducted in the territory in order to find a professional gardener to teach the course. A research strategy was designed to create a participant observation field for the author with the use of reflective field journals which served as a database for subsequent analysis. The proposal seemed effective since it allowed users to participate in the community as certified professionals, which avored the ir process of empowerment. | pt_BR |
Appears in Collections: | PSI - Graduação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20781193.pdf | 591.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.