Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10905
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOrmundo, Joana da Silva-
dc.contributor.authorAndrade, Maria Rita Soares de-
dc.date.accessioned2017-05-30T19:26:13Z-
dc.date.available2017-05-30T19:26:13Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.citationANDRADE, Maria Rita Soares de. A construção da imagem de Lula nas capas da revista Veja: uma análise dos aspectos semióticos. 2006. 43 f. Monografia (Pós-Graduação) – Instituto CEUB de Pesquisa e Desenvolvimento, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2006pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10905-
dc.description.abstractEste trabalho analisa os aspectos semióticos utilizados nas capas da Revista Veja que ajudaram a construir a imagem de Lula. A razão para escolha do corpus é o fato de Lula ser o primeiro operário a chegar à Presidência da República Federativa do Brasil e de Veja ser a revista semanal de maior circulação no País. Não deixamos de lado o fato de a mídia representar, nos tempos modernos, uma influência marcante na vida sócio-política a ponto de ser considerada um quarto Poder. Para auxiliar na contextualização da discussão, são apresentadas vinte capas publicadas por Veja com a imagem de Lula, de 1979 a 2005. Fizemos uma breve contextualização histórica para mostrar a evolução do processo de construção da imagem de Lula, nesses 26 anos, demonstrando, assim, a importância do fato sócio-histórico para compreensão dessa análise. Trabalharemos com conceitos de semiótica, dialogismo, ideologia. Para tanto nos baseamos, principalmente, nos estudos de Marcuschi, Floch, Bakhtin e Thompson, respectivamente, para tentar mostrar o poder da mídia junto à população na manutenção ou rompimento do status quo. Verificamos a influência dos meios de comunicação – no caso em tela, a revista Veja – na construção da imagem de Lula.pt_BR
dc.description.abstractThis Monograph analyzes the semiotics aspects used on the front covers of the magazine Veja that helped to build the Lula´s image. The reason behind the choise of this corpus is the fact that Lula is the first labourer to achieve the Presidency of the Federative Republic of Brazil and that Veja is the weekly magazine with the largest circulation in the country. We do not leave aside the fact that the media represents, in moderns times, such a present influence in the socio-politics life that it can even be considered a Fourth Politic Power. To contextualize of the discussion, we select twenty magazines covers that were published by Veja showing Lula´s picture, from 1979 to 2005. A brief history is also provided in order to show the evolution of the process of the construction of Lula´s image, in these 26 years, demonstrating, by doing so, the importance of the semiotic, dialogue and ideology. In order to do so, we attempt to show the power of the media in the population to maintain or to rupture the status quo. We verified the influence of the means of communications – in the boarded case, Veja – in the construction of Lula´s image.-
dc.description.provenanceSubmitted by Camila Loscha (camila.loscha@uniceub.br) on 2017-05-30T18:23:58Z No. of bitstreams: 1 50003598.pdf: 340143 bytes, checksum: 18cebfeef854b023d2188a7d2c22aa45 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Rayanne Silva (rayanne.silva@uniceub.br) on 2017-05-30T19:26:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 50003598.pdf: 340143 bytes, checksum: 18cebfeef854b023d2188a7d2c22aa45 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-05-30T19:26:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 50003598.pdf: 340143 bytes, checksum: 18cebfeef854b023d2188a7d2c22aa45 (MD5) Previous issue date: 2006en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectMídiapt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectIdeologiapt_BR
dc.subjectSemióticapt_BR
dc.subjectDialogismopt_BR
dc.subjectMediapt_BR
dc.subjectImagept_BR
dc.subjectIdeologypt_BR
dc.subjectSemioticpt_BR
dc.subjectDialoguept_BR
dc.titleA construção da imagem de Lula nas capas da revista Veja: uma análise dos aspectos semióticospt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.date.criacao2006-
dc.description.notasThis Monograph analyzes the semiotics aspects used on the front covers of the magazine Veja that helped to build the Lula´s image. The reason behind the choise of this corpus is the fact that Lula is the first labourer to achieve the Presidency of the Federative Republic of Brazil and that Veja is the weekly magazine with the largest circulation in the country. We do not leave aside the fact that the media represents, in moderns times, such a present influence in the socio-politics life that it can even be considered a Fourth Politic Power. To contextualize of the discussion, we select twenty magazines covers that were published by Veja showing Lula´s picture, from 1979 to 2005. A brief history is also provided in order to show the evolution of the process of the construction of Lula´s image, in these 26 years, demonstrating, by doing so, the importance of the semiotic, dialogue and ideology. In order to do so, we attempt to show the power of the media in the population to maintain or to rupture the status quo. We verified the influence of the means of communications – in the boarded case, Veja – in the construction of Lula´s image.pt_BR
Appears in Collections:LET - Pós-graduação em Revisão de textos: gramática, linguagem e construção do significado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
50003598.pdf332.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.