Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/11490
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAntunes, Tainá Silva-
dc.date.accessioned2018-02-16T18:48:16Z-
dc.date.available2018-02-16T18:48:16Z-
dc.date.issued2017-11-
dc.identifier.citationANTUNES, Tainá Silva. Percepção da enfermidade e tratamento a partir da vivência da criança hospitalizada. 2017. 15 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2017.pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/11490-
dc.description.abstractCom o decorrer dos séculos houve a distinção da criança e do adulto, recorrente a isso se deu o reconhecido da criança como um sujeito singular que tem necessidades próprias. A hospitalização na infância pode causar experiências desagradáveis, pois além do desconforto causado pela doença, há também o afastamento da criança de suas atividades sociais. Esta pesquisa objetivou analisar a percepção da criança sobre sua doença e hospitalização a partir da própria vivência. Neste estudo qualitativo, foi utilizada uma entrevista semiestruturada. Foram entrevistadas dez crianças de cinco a treze anos. Quatro categorias conceituais emergiram a partir dos relatos dos participantes: percepção do hospital e dos profissionais da saúde, percepção da doença, impacto do ambiente hospitalar e limitações sociais da doença. A criança vivencia e atribui significados diversos à experiência da enfermidade e da hospitalização. Passar por este processo pode ser um fator limitante principalmente em seu convívio social. Apesar das restrições, a criança, busca meios adaptativos para melhorar esses processos, sendo o lúdico o principal mecanismo de enfrentamento.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Gisely Teixeira (gisely.teixeira@uniceub.br) on 2018-02-09T18:48:06Z No. of bitstreams: 1 21450628.pdf: 554875 bytes, checksum: 58596f4c7eb871841fb024d32b86c783 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Fernanda Weschenfelder (fernanda.weschenfelder@uniceub.br) on 2018-02-16T18:48:16Z (GMT) No. of bitstreams: 1 21450628.pdf: 554875 bytes, checksum: 58596f4c7eb871841fb024d32b86c783 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-02-16T18:48:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 21450628.pdf: 554875 bytes, checksum: 58596f4c7eb871841fb024d32b86c783 (MD5) Previous issue date: 2018-02-16en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectHospitalizaçãopt_BR
dc.subjectPercepçãopt_BR
dc.subjectChildpt_BR
dc.subjectHospitalizationpt_BR
dc.subjectPerceptionpt_BR
dc.titlePercepção da enfermidade e tratamento a partir da vivência da criança hospitalizadapt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.date.criacao2018-02-16-
dc.description.notasThroughout the centuries there has been the distinction of the child and the adult, recurrent to that the child has been recognized as a singular subject that has its own needs. The hospitalization in childhood can cause unpleasant experiences, because in addition to the discomfort caused by the disease, there is also the withdrawal of children from their social activities. This research aims to analyze the child's perception about his illness and hospitalization from the experience itself. In this qualitative study, was used a semi-structured interview. Ten children aged five to thirteen years were interviewed. Four conceptual categories emerged from the participants' reports: perception of the hospital and health iii professionals, perception of illness, impact of the hospital environment, and social limitations of the illness. The child experiences different meanings to the experience of illness and hospitalization. Going through this process can be a limiting factor mainly in your social life. Despite the restrictions, the child seeks adaptive means to improve these processes, and play is the main coping mechanism.pt_BR
Appears in Collections:PSI - Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21450628.pdf541.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.