Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10794
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Dantas, Renata Aparecida Elias | - |
dc.contributor.author | Barbosa, Fernanda Alvarenga | - |
dc.date.accessioned | 2017-05-25T19:56:10Z | - |
dc.date.available | 2017-05-25T19:56:10Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | BARBOSA, Fernanda Alvarenga. Comparação da eficiência de diferentes tipos de feedback extrínseco: verbal e visual/verbal. 2016. 23 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2016. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/10794 | - |
dc.description.abstract | Introdução: As aulas de Educação Física são essenciais para o aprendizado e desenvolvimento de habilidades motoras, sendo o feedback a melhor forma do indivíduo obter a resposta de seu aprendizado. Objetivo: O presente estudo teve como objetivo comparar a eficiência do feedback verbal e do feedback visual junto com o verbal, na aprendizagem de uma habilidade motora em escolares. Material e Método: A amostra desse estudo foi constituída por 24 indivíduos com idade média de 12,9 anos de ambos os sexos, do Ensino Fundamental II, de uma escola particular de Brasília. A habilidade testada, foi o saque por cima do voleibol, com o objetivo de acertar o lado oposto da quadra. Tratou-se de uma pesquisa longitudinal mista de caráter exploratório. Resultado: Observou-se que os alunos que obtiveram feedback visual junto com o verbal, apresentaram uma diferença significativa quanto a aprendizagem da habilidade, quando comparados com os alunos que receberam apenas o feedback verbal. Considerações finais: Por meio desse estudo, percebeuse que o feedback visual do próprio indivíduo, junto com o feedback verbal orientado pelo professor, proporciona maior eficácia na aprendizagem da habilidade motora. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Gisely Teixeira (gisely.teixeira@uniceub.br) on 2017-05-12T17:31:51Z No. of bitstreams: 1 21373442.pdf: 1242309 bytes, checksum: 5ad9e0c443358dfbb260b3d5300ed21b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Camila Loscha (camila.loscha@uniceub.br) on 2017-05-25T19:56:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 21373442.pdf: 1242309 bytes, checksum: 5ad9e0c443358dfbb260b3d5300ed21b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2017-05-25T19:56:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 21373442.pdf: 1242309 bytes, checksum: 5ad9e0c443358dfbb260b3d5300ed21b (MD5) Previous issue date: 2016 | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Apredizagem motora | pt_BR |
dc.subject | Feedback intrínseco | pt_BR |
dc.subject | Feedback intrínseco | pt_BR |
dc.subject | Educação física escolar | pt_BR |
dc.subject | Motor lerning | pt_BR |
dc.subject | Extrinsic feedback | pt_BR |
dc.subject | Intrinsic feedback | pt_BR |
dc.subject | Intrinsic feedback | pt_BR |
dc.subject | School physical education | pt_BR |
dc.title | Comparação da eficiência de diferentes tipos de feedback extrínseco: verbal e visual/verbal | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.date.criacao | 2016 | - |
dc.description.notas | Introduction: The physical education classes are essential for learning and development of motor skills, and feedback is the best way the individual gets their learning response. Objective: This study goal is to compare the efficiency of motor skills learning in students using verbal feedback or coupled visual-verbal feedback. Material and Methods: The sample of this study consisted of 24 subjects with a mean age of 12.9 years, of both sexes, in elementary school, in a private school in Brasilia. The ability carried out, was the serve over volleyball, in order to hit the opposite side of the court. This was a cross-sectional study of exploratory. Results: It was observed that students who obtained visual feedback along with verbal one, showed a significant positive difference in learning ability compared to students who received only verbal feedback. Conclusions: Through this study, it was noticed that the visual feedback of the individual, along with verbal feedback guided by the teacher, provides greater efficiency in learning motor skills. | pt_BR |
Appears in Collections: | EDF - Graduação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
21373442.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Admin Tools